॥ શ્રી સ્વામિનારાયણો વિજયતે ॥
ભગવાન સ્વામિનારાયણનાં
॥ વચનામૃત ॥
Gadhada II-8: Ekādashi; ‘Gnān-Yagna’; ‘Antardrashti’
Nirupan
December 28, 1967, Mumbai. During the afternoon discourse, Yogiji Mahārāj said, “One who is a devotee of Akshar-Purushottam is constantly engaged in a gnān-yagna. Such gnān-yagna is not for one who sits idly. A true gnān-yagna is engaging in sevā.
“What is true association? True association means closeness to the Gunātit Purush. Oneness is the key. The Satpurush is the pathway to attain God.
“What is the highest spiritual state? The attainment of Gunātit. Once this is attained, all of the other virtues follow.”
[Brahmaswarup Yogiji Mahārāj: 4/595]
તા. ૨૮/૧૨/૧૯૬૭, મુંબઈ. બપોરની કથામાં યોગીજી મહારાજ કહે, “અક્ષરપુરુષોત્તમના આશ્રિત થાય તેને જ્ઞાનયજ્ઞ થયા જ કરે છે. ઊંધું વાળીને બેસવું તે જ્ઞાનયજ્ઞ નહીં. સેવા કરવી તે જ્ઞાનયજ્ઞ.
“સંબંધ કોને કહેવાય? ગુણાતીત પુરુષ પાસે આવે તે સંબંધ. એકાત્મપણું. ભગવાનને પામ્યાનો માર્ગ સત્પુરુષ છે.
“પરમપદ કોને કહેવાય? ગુણાતીતની પ્રાપ્તિ. ગુણાતીત રાખ્યા પછી ગુણ આવ્યા વગર રહેતા નથી.”
[બ્રહ્મસ્વરૂપ યોગીજી મહારાજ: ૪/૫૯૫]
Nirupan
August 15, 1967, Mumbai. During the morning discourse, Yogiji Mahārāj said, “Tāmasi yagna is like beating someone and making an accusation: ‘Why did you join outcasts? You will go to narak.’ One should not engage in gossip or other misuse of one’s indriyas. This is bad company within Satsang. Gunātit is like the fire of Brahma. One should associate with Brahma through contemplation. If a blacksmith does the job of a confectioner, he will be called a confectioner – the same goes here. Being born unto Brahma is the final stage of knowledge. Introspection is looking at the manifest form of God or within one’s heart. Many ascetics sit in apparent meditation and introspection; however this is still categorized as a physical perspective. Introspection is attaining God and the Sant.”
[Brahmaswarup Yogiji Mahārāj: 3/521]
તા. ૧૫/૮/૧૯૬૭, મુંબઈ. યોગીજી મહારાજ કહે, “‘બંડમાં ક્યાં ભળ્યા? નરકમાં જશો’ એમ કહે ને ધોકાપાટી કરે તે તામસી યજ્ઞ. ઇન્દ્રિયોથી ખટપટ, આઘું-પાછું ન કરવું. સત્સંગમાં કુસંગ કહેવાય. ગુણાતીત એ બ્રહ્માગ્નિ છે. મનન દ્વારા બ્રહ્મનો સંગ કરવો. લુહાર પણ કંદોઈનું કામ કરે તો કંદોઈ કહેવાય. બ્રહ્મને ત્યાં જનમ થયો છે એ છેલ્લી સ્થિતિનું જ્ઞાન. આ પ્રગટ જોવા કે અંદર જોવા તે અંતર્દૃષ્ટિ. ધ્યાન ધરીને ઘણા બાવા-મહાત્માઓ બેઠા છે. પણ તે બધી બાહ્યદૃષ્ટિ. જેને ભગવાન ને સંત મળ્યા તે અંતર્દૃષ્ટિ છે.”
[બ્રહ્મસ્વરૂપ યોગીજી મહારાજ: ૩/૫૨૧]
Nirupan
September 11, 1967, Mumbai. Yogiji Mahārāj said, “When one performs a single Ekādashi fast, one gains merits equivalent to feeding 60,000 sages daily for 100,000 years. How much merit is this? A staggering amount! On that [Ekādashi] day, one should feel ecstatic.”
[Brahmaswarup Yogiji Mahārāj: 4/527]
તા. ૧૧/૯/૧૯૬૭, મુંબઈ. યોગીજી મહારાજ કહે, “એક એકાદશીનો ઉપવાસ કરીએ એનું એક લાખ વરસ સુધી રોજ ૬૦,૦૦૦ ઋષિઓને જમાડ્યા જેટલું ફળ થાય. કેટલું બધું પુણ્ય થયું? પુણ્યનો થોક! તે દિવસ ખરેખરો કેફ રાખવો.”
[બ્રહ્મસ્વરૂપ યોગીજી મહારાજ: ૪/૫૨૭]